Main Article Content

  • Nurmin Arianto

Abstract

The needs of service quality hospital intensified as the improvement of the economy and the degree of community health by the Hospital Premier Bintaro must be able to provide quality service oriented to the achievement of customer satisfaction of patients who will eventually cause patients who are loyal. This research aims to find out the influence of the service quality, price and customer satisfaction and loyalty patients. Samples in detail is 100 patients outpatients. Analysis of the data used a validity test and reliability test, classical assumptions, double linear regression, determination coefficient and testing the hypothesis. The research results obtained that the service quality, price and customer satisfaction have impact on customer loyalty good patients partially or simultanously. And to improve the quality of service then increased more focused in terms of reliability and assurance, to increase the value of the offered prices and review more focused at affordable prices and the suitability of the price with the benefits and facilities and improve customer satisfaction patients more focused to the comfort and security of patients so that patients really feel satisfied and loyal to the hospital.

Kebutuhan akan layanan rumah sakit bermutu semakin meningkat seiring membaiknya perekonomian dan derajat kesehatan masyarakat oleh maka dari itu Rumah Sakit Premier Bintaro harus dapat memberikan pelayanan yang berkualitas berorientasi pada tercapainya kepuasan pasien yang akhirnya akan menyebabkan pasien yang loyal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kualitas pelayanan, harga dan kepuasan terhadap loyalitas pasien.Sampel yang di teliti adalah 100 pasien rawat jalan. Analisis data yang digunakan uji validitas dan reliabilitas, uji asumsi klasik,regresi linear berganda, koefisien determinasi dan pengujian hipotesis. Hasil penelitian diperoleh bahwa kualitas pelayanan, harga dan kepuasan memiliki pengaruh terhadap loyalitas pasien baik secara parsial maupun simultan. Dan untuk meningkatkan kualitas pelayanan maka peningkatan lebih difokuskan dalam hal reliability dan assurance, untuk meningkatkan nilai harga yang ditawarkan maka pengkajian ulang lebih difokuskan keterjangkauan harga serta kesesuaian harga dengan manfaat dan fasilitas danĀ  meningkatan kepuasan pasienlebih difokuskan kepada kenyamanan dan keamanan terhadap pasienagar pasien benar-benar merasa puas danloyal terhadap rumah sakit.

Keywords

kepuasan, kualitas pelayanan, loyalitas pasien, loyalty patients, satisfaction, service quality

References

Kerin, R. A., & Peterson, R. A. (2001). Strategic marketing problems: Cases and comments. Upper Saddle River, N.J: Prentice Hall.

Kotler, Philp & Kevin Lane Keller. (2009). Manajemen Pemasaran.Jakarta: PT. Indeks.

Palumbo, D.J. (1977). Statistics in Political and Behavioral Science. (Rev Ed). NY, USA: Colombia University.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Watson, C.J., P. Ballingsley., D.J Croft., & D.V. Hundsberger. (1993). Statistic for Management and Economics. Englewood Cliffs, NJ, USA: Prentice Hall, Inc.

Zikmund, W.G. (1991). Exploring Marketing Research. Chicago, USA: Dryden Press.

Article Sidebar

Published Sep 1, 2017
How to Cite
ARIANTO, Nurmin. PENGARUH KUALITAS PELAYANAN, HARGA DAN KEPUASAN TERHADAP LOYALITAS PASIEN (Studi Kasus Pada Pasien Rawat Jalan Rumah Sakit Premier Bintaro). Jurnal Organisasi Dan Manajemen, [S.l.], v. 13, n. 1, p. 1-9, sep. 2017. ISSN 2442-9155. Available at: <http://ilp.ut.ac.id/index.php/JOM/article/view/145>. Date accessed: 24 sep. 2017.
Section
Articles